شناسهٔ خبر: 19096 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت:

افزایش ظرفیت بنادر ایران به ۲۵۰ میلیون تن تا ۴ سال آینده/ افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی در سال ۹۵/ مصوبه دولت هند برای سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون دلاری در بندر چابهار

بندر شهید رجایی افزایش ظرفیت بنادر ایران به ۲۵۰ میلیون تن تا ۴ سال آینده٬ افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی در سال ۹۵ ٬ مصوبه دولت هند برای سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون دلاری در بندر چابهار و افزایش ۳۳ درصدی صادرات کالاهای نفتی از بنادر کشور از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، مهمترین اخبار حوزه دریایی به شرح زیر است:

دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی:

حجم اقتصادی دریا در جهان را در سال‌های اخیر به طور میانگین سالانه بیش از هزار میلیارد دلار گزارش می‌دهند٬ در حالی‌که سهم ما با محاسبات ساده در کشور کمتر از یک درصد این رقم است و به طور کلی سهم اقتصاد دریا در تولید ناخالص ملی در حال حاضر خوشبینانه حدود ۲ درصد است و باور جدی صاحب‌نظران توسعه این است که این سهم ۳ الی ۴ برابر قابل افزایش است.

در دهه‌های اخیر ۹۰ درصد از کالاهای تجاری جهان بین کشورها از طریق دریا حمل می‌شود که رقمی بیش از ۹.۵ میلیارد تن در سال را نشان می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران از نظر برخورداری از آب‌های دریا شامل دریای خزر در شمال و آب‌های خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و دسترسی به آب‌های آزاد و اقیانوس‌های جهان و دارا بودن بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل٬ کشوری بهره‌مند از نعمت دریا با سابقه طولانی تاریخی و پرفراز و نشیب در عرصه دریاها و دریانوردی جهان به حساب می‌آید.

محمد سعیدنژاد- مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی

تراکم جمعیت در سواحل مکران معادل ۱۰ درصد میانگین تراکم جمعیت کشور در سایر مناطق است.

بندر چابهار در حال حاضر فقط از ۲۵ درصد ظرفیت تخلیه و بارگیری خود استفاده می‌کند.

سال آینده فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی افتتاح می‌شود که با این اتفاق ظرفیت تخلیه و بارگیری چابهار به ۶.۵ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

بندر چابهار به دلیل نزدیکی به اقیانوس هند مورد توجه هندی‌هاست. این بندر تا نخستین بندر هند با کشتی تجاری تنها ۴ روز (۶۰۰ مایل دریایی) فاصله دارد در دو سال اخیر دولت این کشور ۲ مصوبه خاص در زمینه سرمایه‌گذاری در چابهار داشته است که نشان‌دهنده اهمیت این بندر برای دولت هند است.

ظرفیت کل بنادر ایران در حال حاضر ۲۰۰ میلیون تن در سال است. با اجرای طرح‌های توسعه‌ای تا ۵ سال آینده این ظرفیت به ۲۵۰ میلیون تن در سال می‌رسد.

 

یادداشت تفاهم ایران و سوئیس در زمینه همکاری‌های بندری و دریایی

یادداشت تفاهم همکاری ایران و سوئیس در بخش‌ دریایی و بندری بین سازمان بنادر و دریانوردی ایران و شرکت کشتیرانی ام.اس.سی به عنوان دومین شرکت کشتی‌سازی دنیا به امضا رسید که بر اساس آن تردد مجدد شرکت‌های حمل و نقل دریایی سوئیس در دوران پسا برجام به بنادر ایران آغاز می‌شود.

مقرر شد شرکت ام.اس.سی. سوئیس فعالیت‌های بندری خود را در بندرعباس، بنادر چاربهار و امام توسعه دهد. همچنین بر اساس این یادداشت تفاهم امکان انتقال کالاهای ایرانی از بنادر دنیا به طور مستقیم به مقصد بنادر ایران فراهم می‌شود.

محمد راستاد معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور

عملیات لایروبی بنادر کشور به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

بازدید سرمایه گذاران ایتالیایی از بندر امیرآباد

هیات از سرمایه‌گذاران ایتالیایی به منظور بررسی شرایط احداث مخازن نگهداری مواد نفتی از بندر امیرآباد بازدید کرد.

وزیر تجارت٬ صنعت و انرژی کره جنوبی در دیدار با دکتر آخوندی

درباره حضور شرکت‌های کره‌ای در حوزه حمل و نقل دریایی و توسعه بنادر ایران یادداشت تفاهمی (MOU) در حال تدوین است که امیدواریم به تفاهمات مثبتی برسیم.

اصغر فخریه کاشان- قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل و تأمین مالی

کره‌ای‌ها تا سقف ۵ ميليارد دلار برای مشارکت در پروژه‌های زیربنایی ایران فاینانس در نظر گرفته‌اند.

ابراهیم ایدنی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان

۳هزار و ۶۵۳ فروند انواع شناور در بندر شهید رجایی از ابتدای امسال تاکنون پهلوگیری کردند.

طی ۱۱ماه اخیر، ۲ هزار و ۷۸۶ فروند شناور بالای یکهزار تن و ۸۶۷ فروند شناور زیر یک‌هزار تن در اسکله‌های ۴۰ گانه این بندر پهلو گرفتند.

مهدی نوفرستی معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان

از ابتدای امسال تاکنون، بالغ بر ۷ هزار نفر ساعت آموزش دریایی به خدمه شناورهای مسافری و قایق‌های تفریحی ارایه شده است.

در طرح نوروزی سال ۹۵، گواهینامه، تجهیزات، بدنه و ماشین آلات شناورها از نظر رعایت ایمنی و محیط زیست توسط بازرسان اداره کل بنادر و موسسات رده بندی ارزیابی می‌شوند.

بیش از ۹۵ درصد حجم کل سفرهای دریایی کشور به مقصد جزایر خلیج فارس از طریق بنادر مسافری استان هرمزگان انجام می‌شود.

براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی

۱۲۰ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۸۶۸ تن کالا در ۱۱ ماه نخست سال ۹۴ از بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که در حوزه صادرات کالاهای نفتی رشد ۳۳.۴ درصدی را شاهد بودیم.

براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی

۱۱ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۹۴۹ تن کالا در بهمن ماه ۹۴ در بنادر ایران تخلیه و بارگیری شد. برمبنای این آمار صادرات کالاهای نفتی در مقایسه با بهمن ماه سال ۹۳ رشدی ۶۹ درصدی را نشان می‌دهد.

سیاوش رضوانی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان

دولت هند تسهیلات اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار را تصویب کرد. انتظار می‌رود هند دو لنگرگاه را تا ۱۸ ماه دیگر در قالب فاز اول توسعه بندر چابهار تجهیز و راه‌اندازی کند.

ابراهیم ایدنی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان

ترانشیپ کالا در بندر شهید رجایی از ۱/۱ میلیون تن گذشت.

نظر شما